Wszystkie działania marketingowe nastawione są na to, aby zainteresować i pozyskać potencjalnego klienta. Polegają one więc na atrakcyjnym przedstawieniu produktów lub usług poprzez sprecyzowany, odpowiednio przygotowany przekaz. Dostosowywany jest on zarówno pod względem odbiorcy, jak i konkretnego miejsca ekspozycji.

W odniesieniu do tej drugiej kwestii przygotowany został podział reklamy na wewnętrzną i zewnętrzną. Celem pierwszej z nich jest dotarcie do klienta w przestrzeniach zamkniętych – sklepach, restauracjach, galeriach, siedzibach firm, szkołach kinach etc. Na czym natomiast polega reklama zewnętrzna? W poniższym wpisie postaramy się to wyjaśnić.

Reklama zewnętrzna

Definicja i historia

Tak zwane działania outdoorowe skupiają się na prezentowaniu materiałów marketingowych poza miejscami zamieszkania potencjalnych klientów. W odróżnieniu od reklamy indoor, są one umieszczane w otwartych przestrzeniach, poza budynkami. Znajdziemy je więc w miejscach użyteczności publicznej, w ciągach komunikacyjnych, a także w środkach komunikacji miejskiej.

Pierwsze formy reklamy zewnętrznej stosowane były już w czasach starożytnych, kiedy to przyjmowała ona formę m.in. napisów na budynkach. Przekazy tego typu ewoluowały, by w końcu trafić na papier w postaci rozmaitych, kolorowych plakatów, które reklamowały konkretne usługi bądź widowiska.

Reklama zewnętrzna

Rodzaje reklam zewnętrznych

Obecnie reklama outdoor przybiera wiele form, dlatego jest tak zróżnicowana. Najczęściej wykorzystywane są oczywiście różnego rodzaju bannery oraz billboardy. Są to dużego rozmiaru reklamy drukowane na odpowiednio dobranych materiałach – PCV, papierze, tworzywie naturalnym. Spotkać można także billboardy elektroniczne.

Bardzo popularne są również kasetony oraz szyldy. Montuje się je przeważnie bezpośrednio przy sklepach, restauracjach lub innych lokalach. Mają one zasygnalizować obecność danego miejsca i zachęcić klienta do jego odwiedzenia. W przestrzeni publicznej dostępne są także kasetony reklamowe zakładane poza miejscem docelowym, na przykład w ciągach komunikacyjnych.

Reklama zewnętrzne często jest podświetlana. Przykładem tego są chociażby neony oraz litery przestrzenne, które znajdują się na tablicach o różnych wymiarów.  Przygotowywane są nie tylko po to, by były widoczne po zmroku, ale również żeby zainteresować ciekawą formą i koncepcją graficzną.

Do reklamy typu outdoor możemy zaliczyć również citylighty, czyli świecące tablice, sandwiche (dwustronne plansze zakładane na latarniach i słupach), materiały wielkoformatowe, pylony, potykacze i tak zwana reklama ambientowa, polegająca na wykorzystaniu nietypowych miejsc i środków promocyjnych. Obecnie w marketingu da się zauważyć modę na wykorzystanie technologii LED, która znajduje zastosowanie w niemal wszystkich rodzajach reklamy zewnętrznej.

Japonia - reklamy na ulicy kasetony

Kwestie prawne reklamy

W ostatnim czasie doszło do zaostrzenia przepisów prawnych, regulujących kwestię wykorzystania reklamy zewnętrznej. Musi ona przede być zgodna z prawem budowlanym oraz wszelkiego rodzaju regułami sztuki architektonicznej. Do niedawna często podnoszonym problemem było „zaśmiecanie” przestrzeni publicznej właśnie materiałami marketingowymi.

Właśnie dlatego montaż reklamy musi być obecnie poprzedzony uzyskaniem konkretnych zezwoleń. Same materiały nie mogą zaburzać estetyki miejsc, w których są zakładane. Co więcej, reklama musi zostać zdjęta w sytuacji, gdy działa rozpraszająco na kierowców.

Ile kosztuje reklama zewnętrzna? Czy się opłaca?

To oczywiście zależy od wybranej formy reklamy. Najtańsze okażą się oczywiście proste projekty graficzne, umieszczane na małych powierzchniach: plakaty. bannery czy ulotki. Koszt pojedynczej sztuki wynieść można od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Zdecydowanie droższe są nowoczesne szyldy i kasetony LED czy wielkoformatowe billboardy. Pierwsze z nich kosztować mogą od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, natomiast materiały szczególnie dużych rozmiarów nawet kilka tysięcy. Mimo wszystko, odpowiednio dobrana reklama zewnętrzna zawsze okaże się opłacalna. Pozwala bowiem dotrzeć do ogromnej rzeszy klientów.

Rekiny reklamy – Oferta reklam zewnętrznych

Agencja reklamowa Rekiny Reklamy oferuje swoje usługi z zakresu opracowania, produkcji oraz montaży reklamy zewnętrznej w dowolnych miejscach wskazanych przez Klienta. Nasze wieloletnie doświadczenie jest gwarancją najwyższej skuteczności i profesjonalnego podejścia do tematu. Działamy głównie na terenie miasta Warszawa i okolic, jednak jesteśmy gotowi również wykonać ciekawe zlecenia w całej Polsce.

Kategorie: Definicje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *